onsdag 9 februari 2011

Vilken värld lever de där moderaterna i?

I gårdagens Aftonbladet kunde man läsa om att Ulf Kristersson (M) vill ta bort aktivitetsersättningen för de unga som förtidspensioneras och istället matcha unga funktionshindrade mot rätt arbetsgivare. Det låter ju fint men det är som så mycket annat med denna "nya" regeringen de saknar totalt verklighetsanknytning. Hur har de tänkt sig att göra med alla dessa svårt utvecklingstörda ungdomar? De med svåra psykosociala diagnoser? De med svåra fysiska funktionshinder tex cpskador osv? Tyvärr är jag oerhört rädd för att det enda som kommer att göras för dessa personer är att deras ersättningar dras in och de blir tvugna att gå på socialbidrag istället. Och det är minst lika galet som dagens ersättningar som betalas ut lite väl frikostigt ibland utan att man verkligen uttömt varenda möjlighet att komma in på arbetsmarknaden!

Min dotter utvecklas bra, hon kan prata verbalt och fungerar bra socialt. Men att ha en utvecklingstörning innebär också att det ställer mycket höga krav på henne för att försöka hänga med i det tempot som andra icke handikappade gör och nej det lyckas hon inte med. Jag har svårt att tänka mig att hon i framtiden skulle klara av att arbeta 100% men jag har ju en förhoppning om att hon kanske skulle klara 75% om hon bara fick chansen. Nu menar jag inte att utebliven ersättning är det som jag kallar för chansen utan att hon AKTIVT fick hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Kommer detta vara möjligt för henne? Jag hoppas det men jag sörjer också för alla dem som inte kommer att klara det och vem vet min dotter kanske inte heller klarar det. Det kan komma många hinder på vägen innan dess. Många ungdomar/vuxna som har Downs syndrom utvecklar ofta deppression och någon form av tidig demens så hur framtiden för min dotter ser ut har jag ju ingen aning om.

Att idag få varaktig sjukersättning är nästintill omöjligt samtidigt som det är nästintill omöjligt för våra funktionshindrade barn/ungdomar att få en anställning. Min dotters framtid oroar mig oerhört mycket!

Nej den där Ulf Kristersson borde ta och göra ett studiebesök på ett gruppboende så kanske han skulle förstå att alla de unga som har aktivitetsersättning inte är lata och sitter hemma och spelar tv-spel som han tycks tro!

1 kommentar:

  1. Det där hade jag missat. Verkar ju fullständigt befängt och som du säger helt borta från verkligheten. Har själv en ung släkting som har förtidspension och ett jobb med aktivitetsersättning (det heter väl så?) Han tycker han gör ett jätteviktigt jobb på den institution han jobbar, men det är ju ett jobb som aldrig skulle finnas i verkligheten! Skulle ersättningen försvinna skulle han verkligen bli sittande framför sin dator och förmodligen tvingas flyttas tillbaka till föräldrahemmet och bli försörjd.

    SvaraRadera