onsdag 23 februari 2011

Politik!

Jag uttryckte mig lite fel i mitt inlägg. Visst vill jag ju att socialdemokraterna ska få bilda regering men det som egentligen är det viktiga är att folk engagerar sig. Oavsett om man är socialdemokrat, moderat eller miljöpartist. Inget parti är komplett och det borde väl vara dags att svenska folket gör sin röst hörd? Jag tror det finns massor av moderater som inte är överens med den hårda politik de nu för mot tex sjuka människor. Eller att det är okej att skolorna får mindre och mindre pengar att röra sig med, eller att de säljer ut vinstdrivande företag osv..... Jag hoppas att jag ska må tillräckligt bra när socialdemokraterna har sitt nästa möte så jag kan gå dit och jag hoppas på att våga säga några väl valda ord till dem. Deras politik fungerar inte så är det bara, man får jämt höra/läsa att det bara är fattiga utslagna människor som röstar på socialdemokraterna men så är det inte alls. Det finns många välutbildade människor med goda inkomster som röstar på dem. Jag tycker att socialdemokraterna ska visa på att de inte är ett parti för arbetsskygga människor. De måste ge människor hopp om att kunna förändra och att lyfta fram att det i Sverige är möjligt att få en gedigen utbildning oavsett vilken socialgrupp man kommer från! Jag tycker att de ska lyfta fram att det är viktigt att skapa nya riktiga arbeten åt de som inte har ett arbete att gå till. Och det ska inte ske genom slavarbete i fas 3 utan det ska ske genom att man ger arbetsgivaren ett bidrag för att ta emot den arbetslösa och sen ska arbetsgivaren betala den arbetslösa en avtalsenlig lön och den arbetslösa ska även ha samma rättigheter och skyldigheter som de andra som arbetar där dvs rätt till semester osv.... Dessa arbeten tycker jag ska skapas främst inom den offentliga sektorn och alltså inte inom privata företag.

Så min uppmaning till er är alltså,

ENGAGERA ER OAVSETT VILKET POLITISKA PARTI NI TILLHÖR!

Och glöm inte bort att även den som är frisk kan bli sjuk och även den som har ett arbete kan bli arbetslös.

2 kommentarer:

  1. Det finns många saker i vårt samhälle som inte är bra nu. Ta elpriserna, bensinpriserna. Människor måste börja agera och protestera, och såklart även mot hur sjuka behandlas. Jag tycker att vi svenskar bara muttrar och gnäller sinsemellan, och sen accepterar vi bara och säger, ja nu är det ju så här. Vi skulle behöva samlas och protestera rejält istället. Det känns som om hela vårt samhälle håller på att raderas ut och klyftorna mellan rik och fattig blir bara större för varje dag som går.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är sant Ulla! Elpriserna är ju helt galna! Att elföretagen ska kunna tjäna en massa pengar på att vi människor ska kunna ha el är ju inte klokt! Bensinpriset är inte heller klokt även om det inte drabbar oss så mycket så kan jag tänka mig att många människor som bor långt från sina arbeten får det svårt att överleva ekonomiskt. Man ska ha råd att bo i Norrland osv....... Alla ska inte behöva bo i storstäderna eller runt dem för att ha råd att ta sig till och från sina arbeten osv....... Att fattiga blir fattigare är inte heller något som gynnar vårt land. Jag vill inte leva i ett land där så många ska behöva vara fattiga, jag vill leva i ett land där ALLA har det bra! Ett land där vi tar hand om varandra!

    SvaraRadera