torsdag 23 september 2010

Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

Någon frågade mig vad jag ska göra för att lyckas förändra sjukförsäkringen. Jag är rädd att jag inte kommer att kunna ändra på sjukförsäkringen men jag måste ju göra ett försök.

Jag tänker som så här.....

De som inte syns och hörs de finns inte! Och de som är sjuka är ofta för svaga för att orka synas och höras. Och syns de och hörs ja då anses de inte vara tillräckligt sjuka! Det blir väl vad man nästan kan kalla för moment 22, eller?

Jag vet vad det innebär att vara sjuk och skickas iväg till Arbetsförmedlingen. Jag vet vad det innebär att vara sjuk med en värkande kropp, jag vet vad det innebär att ligga vaken på natten och tänka på om man kommer få sälja sitt hus (som för övrigt har billigare boendekostnad än vad en hyreslägenhet har), jag vet vad det innebär att få brev efter brev från FK, AF och A-Kassa med hot om en sänkt ersättning till 3000 kr per månad INNAN skatt! Jag vet vad det innebär men jag vet också att jag hade tur som hade fortsatt betala mina avgifter till facket och A-kassan i alla år jag varit sjuk så jag fick aldrig sänkt ersättning trots alla brev om hot om det. MEN det finns många människor som inte haft samma "tur" och som gett upp totalt. Människor som tagit sina liv! Människor som hamnat på Psykakuten! Människor som tvingats sälja sina bostäder och leva upp pengarna som blev över som nu är utan några som helst tillgångar och som ska vara tacksamma för att de nu får SOCIALBIDRAG! Är det så vi ska få människor att bli friskare? Är det något vi ska vara stolta över? Nej jag skäms över att vara svensk! Jag får till och med nästan rasistiska tankar själv när jag tänker på hur stort stöd och uppmärksamhet alla invandrare får men inte vi sjuka! Missnöjet växer liksom............

Och jag är inte ensam. Okej kalla mig inte för främlingsfientlig jag är ju inte det men det var kanske inte alla dem som röstade på SD heller. De kanske bara var jäkligt missnöjda med att de som betalat skatt och som betalat in till en sjukförsäkring som nu visar sig vara ogiltig. Ingenting värd om du inte blir frisk inom maximalt 550 dagar! Tänk om de privata försäkringsbolagen gjort på detta viset det hade kallats för förskingring eller kanske stöld!

Men jag ska inte vara avundsjuk försöker jag intala mig själv! Jag ska inte vara avundsjuk på dessa människor som kommit hit från länder i krig. Jag ska inte vara avundsjuk på dessa människor som är lika svaga om jag just nu. För jag skulle inte vilja byta! Jag vill inte vara sjuk men jag skulle inte heller vilja bo på Rosengård i en alldeles för trång lägenhet där kakelplattorna trillar ner och möglet växer bakom tapeterna och kackerlackorna förökar sig lavinartat!

Måtte inte den som är frisk och har ett arbete att gå till varje dag, som har en identitet att vara stolt över och som människor ser upp till och som varje månad för en lön på 100%, måtte inte denna personen vara avundsjuk på sjuka mig som ligger här med mina smärtor och som lever på en låg inkomst och som måste tvingas bevisa hur jäkla sjuk jag är istället för att använda kraften till att försöka bli frisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar